Obsah stránek není určen osobám mladším osmnácti let, těhotným a kojícím ženám.

čtvrtek 24. března 2016

BPK Visák

Visák z dílny BPK Proseč 


Visák, visačka, krakonoška, dědkovka... 
Tuhle dýmku možno nazvat všelijak. 
Já nejčastěji používám označení "visák".
Visák proto, že se dá dýmka pohodlně zavěsit do huby a kouřit. 


Dýmka je z dílny BPK Proseč u Skutče, což je tradiční český výrobce dýmek. 



Dýmka je plně rozebíratelná, briárová hlavička je napasována do té spodní části, která je též z briáru, a z druhé strany z ní vede ta haluzka, která je též sundavací. 
Navrchu na haluzce je přilepen plastový kus, ve kterém je otvor se závitem - ve kterém je našroubován též snímatelný náústek. 



Celou dýmkou je veden provázek - je přivázán k náustku, následně omotává haluzku, je provlečen očkem na hlavičce a pak končí v očku na spodním briárovém kuse. 
Provázek je tam právě proto, že kdyby došlo během kouření, kdy je dýmka volně zavěšena v zubech a není přidržována žádnou končetinou k upadnutí jednotlivých částí dýmky, tak zůstanou viset na provázku, místo aby spadly na zem. 
Rovněž má zelený provázek funkci estetickou, čemuž napovídají dva kartáčky kančích štětin, kterými je opatřen. 

Dříve mě visáky nějak nelákaly, rozhodně to nebyla dýmka, kterou bych chtěl. 
Časem jsem zahlédl pár pěkných kousků, které mě docela zaujaly, plus jsem si četl o přednostech těhle dýmek a začal jsem o koupi přemýšlet. 

První předností je, že má dýmka velkou hlavičku, což rozhodně pro mě není na škodu. 
Druhá přednost je ten spodní briárový díl pod hlavičkou - lidově řečeno "hajzl" - funguje vlastně tak, že zachytává kondenzát a kouř z něj putuje dál pěkně suchý. 
Třetí přednost je dlouhý náústek, který jednak také zachytí vlhkost a jednak se díky jeho délce kouř pěkně ochladí. 
Ovšem narozdíl od většiny klasických dýmek, čtenářek, které mají dlouhý náústek poněkud křehký je tenhle z bytelného klacku, takže se s dýmkou snáze manipuluje - rovněž úhel náustku je geniální - zatímco čtenářka trčí někam daleko před hubu, tady visí dýmka pěkně dolů pod bradu a ničemu nepřekáží. 
+ je hlavička opatřena víčkem, což se ocení hlavně při silném větru, kdy se vítr snaží vykouřit tabáček za vás. 
Čím víc jsem o těhle přednostech přemýšlel, tím víc jsem byl pro nápad pořídit si visáka nadšen. 
Jednou Michal Hubacz pár kousků na etrafice vystavil k prodeji, ale než jsem se rozhoupal, byly pryč. 
Posléze vystavil další, a to jsem již neváhal a jeden si hned (za velmi příznivou cenu) zakoupil. 
Po obdržení tohoto kousku jsem byl nadšen jednak vzhledem, je opravdu krásný, a jednak hned po prvním kouření úžasnou funkčností. 
Chutná z něj opravdu skvěle. 
Bude patřit samozřejmě Amphoře, ale v rámci testování jsem z něj ochutnal i jiné tabáky - Balkan Sobranie a posléze GH Bosun. 
Paráda. 
A protože to je paráda, rozhodl jsem se opatřit si visáků víc. 
Na etrafice jsou už opět vyprodány, z Proseče nikdo na poptávkové maily nereaguje, v aukci mi dva pěkné utekly o pár Kč, tak nezbývá, než dál čekat a hledat. 
Protože pár dalších visáků rozhodně potřebuji. 

Také jsem řešil, jak dýmku přechovávat - do mých drátěných stojánků od pana Hoduly samozřejmě nepasuje a jen tak dýmku někde válet mi přišlo poněkud nedůstojné. 
No, nakonec jsem to vyřešil ve stylu Ládi Hrušky - rychle a levně. 


Vzal jsem plastovou svorku na kabely, která se mi doma válela, opatřil jí kouskem oboustranné 3M lepící pásky (to je ta co používají Bořiči mýtů) a svorku přilepil na skříňku kde mám dýmky. 
Vypadá to dobře. :-) 


Dodavatelé a výrobci zmínění v článku:

Žádné komentáře:

Okomentovat